Makeup

Jag tänkte dela med mig av min vardagliga sminkrutin och samtidigt tipsa om produkter jag använder varje dag. Här har jag dock inte tagit med ögonskuggor och sådant roligt, detta för att mina borstar inte är de bästa och inte ger ett så bra resultat så jag använder det tyvärr sällan.
 
Det första jag gör, om jag är duktig nog att komma ihåg det, är att prima ansiktet. Detta är för att förbereda huden för foundation. Huden jämnas ut och blir silkeslen och alltså lättare att jobba med när man applicerar foundationen. Primer hjälper även till att få sminket att hålla längre. Den vänstra är en primer från Murad, den är färgad så man behöver inte applicera så mycket foundation efteråt. Den har jag bara hunnit testa en gång men den är riktigt bra! Den högra är från Maybelline och det första ordet som kommer upp i huvudet är: silkeslen. Det är just vad huden blir.
 
Concealer är det första jag börjar med och trion på bilden är otroligt bra concealers från tikei.se. Vanligtvis börjar jag med den gröna och den använder jag för att täcka röda områden. På mig blir det näsan och kinderna. Detta är en mirakelprodukt enligt mitt tycke och rodnaderna försvinner på ett kick. Den rosa använder jag under ögonen för att täcka blått och den beiga efteråt för att ljusa upp under ögonen samt täcka specifika blämmor. De två sistnämnda fungerar lika bra som den gröna, tips tips!
 
Mina foundations är även de från tikei och rekommenderas starkt. I och med att de är i puderform kan man själv välja hur mycket eller lite täckning man vill ha, det blir en väldigt fin finish oavsett om man kört på light eller full coverage. Like it! Jag har även en flytande foundation, en BB-cream och en färgad dagcreme jag kör på ibland men dessa två är de produkter jag använder mest.
 
Efter foundationen applicerar jag puder och beroende på vilken sorts foundation jag använt tar jag någon av dessa två. Den första är i märket Isadora och det andra från tikei. Jag använder tyvärr varken rouge eller solpuder, har helt enkelt inte hittat de perfekta.
 
 
Efter att ha gjort allt vad bas heter blir det dags för ögonen och då kammar jag först till brynen, böjer ögonfransarna och applicerar sedan mascara. Min nuvarande mascara är den bästa jag någonsin provat. Den är från märket Lancome och helt underbar. Jag köpte ett set där man fick denna mascara och tre små minimascaror för ett presentkort jag fick när jag fyllde år. Jag kommer nog aldrig kunna gå tillbaka till lite mer 'budgetvänliga' mascaror efter dessa, inte så bra med tanke på min stackars student-plånbok...
 
Det roligaste av allt måste vara läppstift. Vare sig det är nudefärger, starkt rött eller mörkt åt det lila hållet så kan det verkligen lyfta sin look. Jag är lite sugen på att införskaffa mig ett läppstift åt det mörka, bäriga hållet. Perfekt nu till vintern, rött är också prima vid denna årstid. Blek hy + mörka läppar = sant. Det blir lite Snövit-känsla över det hela, rådiggar det.
+++

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

MAIL

URL

k o m m e n t e r a

Trackback